استمرار آلودگی هوا در شهر مشهد تا سه روز آینده/باید دیپلماسی خارجی برای کاهش ریزگردها فعال شود

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر اساس قانون و ماده ۵۵شهرداری ها ، مدیریت شهری وظیفه مستقیمی در حوزه ایجاد هوای پاک و بهبود محیط زیست در سطح شهر ندارد و اقدامات آن صرفا پشتیبانی و کمک کننده است .

به گزارش یاشیل یول به نقل از  قدس آنلاین، محمد حاجیان شهری ، اظهار کرد: هوای آلوده تا سه روز دیگر در شهر مشهد حضور خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته یکی از دلایل اصلی ایجاد این آلودگی ریزگردها هستند که از خارج از کشور و از سمت کشور ترکمنستان و از صحرای قره قوم از سمت سرخس به سمت مشهد منتقل می شوند که جهت کاهش این موضوع باید دیپلماسی خارجی فعال شود تا این ریزگردها در منشا ایجاد انها کنترل شوند که وزارت کشور، وزارت امورخارجه، سازمان منابع طبیعی و محیط زیست در این باره باید رایزنی و اقدامات اساسی را انجام دهند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اگر بین شهر مشهد و نزدیکترین شهر ترکمنستان به مرزهای ایران خواهر خواندگی ایجاد شود، اقدامات لازم در این باره با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد، افزود: دلیل دیگر ایجاد این ریزگردها در شهر مشهد مربوط به کارخانه های شن شویی که در مسیر جاده سرخس مستقر هستند می باشد که بر اساس پیگیری هایی که توسط دادستانی صورت گرفته است تعداد آنها کاهش پیدا کرده است که البته کافی نمی باشد وحتی برای برخی از آنها فیلترهایی نصب شده است که در این زمینه باید مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.
حاجیان شهری ادامه داد: بر اساس قانون و ماده ۵۵شهرداری ها مدیریت شهری وظیفه مستقیمی در حوزه ایجاد هوای پاک و بهبود محیط زیست در سطح شهر ندارد و اقدامات آن صرفا پشتیبانی و کمک کننده است .
وی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری محدوده شهر مشهد گسترش پیدا نکرده است که تاثیر سوئی بر محیط زیست داشته باشد، بیان داشت: همچنین ۲۰دستگاه از ۲۵ دستگاه سنجش هوا در سطح شهرمشهد توسط مدیریت شهری خریداری شده است که شهرداری سالانه مبلغ ۵۰۰میلیون تومان فقط صرف افزایش دقت ، تنظیمات و اندازه گیری کیفیت آنها در سطح شهر می کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از طرفی در حال حاضر طرح مطالعاتی جهت شناسایی نقاط و کانون های آلودگی هوا در سطح شهر مشهد با اعتبار ۴میلیارد تومان در حال انجام است که بخشی از آن توسط دانشگاه صنعتی شریف و بخشی هم توسط دانشگاه مشهد در حال انجام است، بر اساس نتایج این طرح می توان نقاطی که بیشترین الودگی را ایجاد می کنند شناخته خواهند شد و اقدامات لازم برای کاهش حجم آلایندگی آنها انجام داد.
حاجیان شهری با بیان اینکه در راستای ارتقائ کیفیت ناوگان عمومی سطح شهر مشهد نیز اقدامات خوبی در دو سال گذشته صورت گرفته است، افزود: طی مصوبه ای به شهرداری اجازه داده شد از کمکی که دولت برای خرید هر اتوبوس به میزان ۱۴۲هزار دلار ارائه می کند استفاده کند و اتوبوس های جدید را برای شهر مشهد خریداری کند که البته ممکن است زمان بر باشد، زیرا در حال حاضر از ۱۸۳۰دستگاه اتوبوس در سطح شهر مشهد در حدود ۱۲۰۰دستگاه فرسوده هستند که اگر در شرایط معمولی باشد باید آنها را از رده خارج کرد و اتوبوس جدید که به طور میانگین قیمت آنها در حدود ۷۰۰میلیون تومان است را خریداری کرد اما به دلیل مشکلات تحریمی و عدم تحویل اتوبوس جدید از سوی کشورهای دیگر به ناچار باید به بازسازی همین اتوبوس های فرسوده که هزینه در حدود ۷۰میلیون تومان نیاز دارد روی آورد.

ارسال نظر