سلامت چشم با این خوراکی‌ها

مردم اغلب بر این باورند که کاهش دید چشم، نتیجه اجتناب‌ناپذیر بالارفتن سن یا خستگی چشم است. اما حقیقت آن است که سبک زندگی سالم، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات چشمی را تاحد زیادی کاهش بدهد و در حفظ سلامت چشم موثر باشد.

مردم اغلب بر این باورند که کاهش دید چشم، نتیجه اجتناب‌ناپذیر بالارفتن سن یا خستگی چشم است. اما حقیقت آن است که سبک زندگی سالم، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات چشمی را تاحد زیادی کاهش بدهد و در حفظ سلامت چشم موثر باشد.
 
مطالعه مربوط به بیماری چشم مرتبط با سن (AREDS) که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، نشان داد: برخی از مواد مغذی مانند روی، مس، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن می‌توانند خطر کاهش سلامت چشم با بالارفتن سن را تا ۲۵‌درصد کاهش بدهند.این تحقیق در سال ۲۰۱۳ برای آزمایش نسخه‌های مختلف فرمول اصلی به‌روزرسانی شد؛ درنتیجه مواد دیگری ازجمله اسیدهای چرب امگا3، زآگزانتین، لوتئین و بتاکاروتن به این فهرست اضافه شدند.
 
این تحقیق همچنین نشان داد: ترکیبات خاص ممکن است بهتر هم عمل کنند.مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده و نتیجه آن مبنی بر این بوده است که اسیدهای چرب امگا۳ (ازجمله DHA) مس، لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند.سازمان‌هایی مانند انجمن بینایی آمریکا (AOA) و آکادمی چشم ‌پزشکان آمریکا (AAO) مدام در گزارش‌های «مطالعه بیماری چشم مرتبط با سن» موادغذایی زیر را برای حفظ سلامت چشم توصیه می‌کنند:
 
ماهی
بسیاری از ماهی‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. ماهی‌های روغنی ماهی‌هایی هستند که در شکم و بافت‌های بدن‌شان روغن دارند، به همین دلیل، خوردن این ماهی‌ها باعث افزایش سطح روغن ماهی غنی از امگا۳ می‌شود. ماهی‌هایی که دارای سطح بالای امگا ۳ هستند عبارتند از:ماهی تن؛ سالمون؛ قزل‌آلا؛ ساردین؛ شاه‌ماهی.برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی می‌تواند خشکی چشم، ازجمله خشکی چشم ناشی از کار زیاد با رایانه را از بین ببرد.
 
آجیل و حبوبات
آجیل هم غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است. آجیل حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E نیز هست که می‌تواند چشم را از آسیب‌های ناشی از بالارفتن سن محافظت کند. آجیل‌ها و حبوباتی که برای سلامت چشم مفید هستند عبارتند از: گردو؛ آجیل برزیلی؛ بادام هندی؛ بادام زمینی.عدس.
 
مرکبات
مرکبات غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین هم مانند ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان است که انجمن بینایی آمریکا (AOA)، برای محافظت از چشم درمقابل آسیب‌های ناشی از بالارفتن سن توصیه کرده است. مرکبات غنی از ویتامین C عبارتند از: لیمو ترش؛ پرتقال؛ گریپ‌فروت.
 
هویج
هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. بتاکاروتن باعث رنگ نارنجی هویج می‌شود. ویتامین A نقش مهمی در بینایی دارد. این ویتامین بخش از یک پروتئین به‌نام رودوپسین است که به شبکیه کمک می‌کند، نور را جذب کند. تحقیقات روی نقش بتاکاروتن در بینایی نتایج متفاوتی را به‌دنبال داشته‌اند، اما در هرصورت، بدن ما برای ساخت ویتامین A، به این ماده نیاز دارد.
 
سیب‌زمینی شیرین
سیب‌زمینی شیرین هم مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است. این ماده غذایی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان ویتامین E است.
 
گوشت گاو
گوشت گاو غنی از روی است که با سلامت چشم در بلندمدت ارتباط دارد. روی می‌تواند به تاخیر در کاهش بینایی با بالارفتن سن و تباهی لکه زرد کمک کند. بافت چشم، به‌ویژه در شبکیه و بافت عروقیِ اطراف شبکیه، حاوی سطح بالایی از روی است. گوشت‌هایی مانند سینه مرغ هم حاوی روی هستند، اما مقدار روی آن در مقایسه با گوشت گاو کمتر است.
 
تخم‌مرغ
تخم‌مرغ منبع عالی لوتئین و زآگزانتین است که می‌تواند خطر ابتلا به کاهش دید ناشی از بالارفتن سن را کاهش دهد. همچنین منبع خوبی از ویتامین E ،C و روی نیز است.
 
آب
چندان جای تعجب نیست که این مایع حیات، برای سلامتی چشم هم حیاتی باشد. نوشیدن مقدار فراوان آب می‌تواند نشانه‌های خشکی چشم را کاهش دهد.

ارسال نظر